Hudiksvalls Rid- & Ponnyklubb

Klubbens historia 1967- 1987

Ridklubbens historia börjar med att Bertil Strandman, som drev Söderhamns Ponnyklubb, startar en filial i Björka söder om Hudiksvall.
1967 bildas Hudiksvalls Ponnyklubb med 5 lånade ponnyer (Dix, Dusty, Fox, Ruff och Pysen) av Bertil Strandman och får lov av kommunen att använda den tomma jordbruksfastigheten i Östanbräck. 5 boxar byggdes, där det nu är dusch och omklädningsrum i privatstallet.
På den tiden fanns ingen ridlärare, en av föräldrarna fick agera lärare. Ridbanan låg där lektionsstallet finns nu.
Efter några år kom Ingvar Sundström (som lärt sig rida i det militära) och tog över undervisningen. Han gick senare ridlärarutbildningen på Strömsholm.
Efterhand blev det fler hästar och stallet byggdes ut. Det var under en tid så trångt att även små barackstall, där ridhuset nu ligger, måste användas.
Efter några år ändrades namnet till Hudiksvalls Rid och Ponnyklubb.
1981 började ridhuset byggas och 1983 var det stor invigning. Ridhuset byggdes till stor del av engagerade föräldrar som tillbringade all sin fritid på att färdigställa det efterlängtade ridhuset.
1986 blev det för trångt med alla hästar i gamla stallet och nya ridskolestallet började byggas. Det stog då sammanslagt 23 hästar i det nuvarande privatstallet.
Ordförande för föreningen ända från starten till nya ridskolestallet var byggt var Martin Larsson.

Roliga händelser under ridklubbens första år

Vi har galopptävlingar och kadriljuppvisning på Hagmyren.

På julafton åker ridklubbens ungdomar med ponny och släde till Hudiksvalls sjukhus och delar ut julklappar.

Shetlandsponnyn Molle åker i Ridklubbens Folkvagnsbuss ut på Ponnyridning.

Det blir en stor insamling i Hudiksvalls kommun för att samla ihop pengar till Molles operation på Strömsholm.

Ridklubben kör Hudiksvalls Lucia med häst och vagn genom stan varje år

Med häst och vagn åker vi till julottan varje år.

Händelser att minnas genom åren

Första årgången av Hudik Ryttarcup

Första gången Hudiksvalls Rid och Ponnyklubb arrangerar Ridsport Ponnycup

Näva Eklund vinner Sleipner Talangjakt

2004

Caroline Åkerlund och Shannado rider med i svenska dressyrlaget i EM för ponny i Polen.

2005

Prinsessan Madelene kommer för att dela ut sitt stipendie till Caroline Åkerlund och Lena Wikner

2005

Småsmulorna vinner Ridskolornas shownummer och får uppträda på Globen